13. des. 2014

Laktose frie fløtekarameller




 Har laget en vellykket porsjon med fløtekarameller.
Flere har fått smake,så bedømmelsen
 er ikke bare basert på min stolthet :-)
For man blir jo litt stolt av å gjøre
 noe man ikke har gjort før.
Trenger ikke å være større utfordring
 enn en porsjon med fløtekarameller.
Utfordringen var jo om oppskriften fungerte
 med laktose frie ingredienser.
Å det kan jeg slå fast at den gjorde.

Utgangspunktet er hentet fra denne oppskriften

Laktose frie ingredienser
  • 100 g melange uten melk og salt
  • 2 dl laktosefri kremfløte
  • 100 g sukker
  • 1 dl lys sirup
  • 1 ts vaniljesukker 
Jeg fulgte ellers oppskriften hos melk.no ord for ord.
Den eneste forskjellen var at jeg måtte røre en del lenger
før massen ble tykkere enn 10-15 min.
 Jeg tilsatte også litt mer sirup for
å se om det hjalp. 
Vanskelig å si om det var den handlingen
eller bare tiden som gjorde at den fine
 tykke massen boblet i gryten og luktet himmelsk.


Kan anbefales på den varmeste.
Det eneste som tok laaaaaang tid, 
var å pakke 50 karameller i cellofan med sløyfer.
Det sto det ingenting om i oppskriften.

Hadde ingen små glass å putte de i,
så det ble cupcakes former.
Med merkelapp og litt cellofan -
en kjekk liten gave til andre i denne førjulstiden.

Nyt og kos!

1 kommentar: