30. des. 2011

Juletrepynt med historie


Alle har vi våre favoritter til å henge på juletreet.
Jeg handlet min første juletrepynt for over 20år
siden en helt spesiell plass som jeg hadde lyst å fortelle litt om.
På en bilferie i europa kjørte vi til en liten spesiell by Tyskland; 

Rothenburg ob der Tauber er en by i distriktet Mittelfranken i den tyske delstaten Bayern. 
Navnet betyr Rothenburg over Tauber, dvs. byen skuer over elva Tauber. 
En nesten intakt middelaldersk byarkitektur som er omkranset av de opprinnelige bymurene, har sikret den plass på 
UNESCOs verdensarvliste. 
Byen hadde 
per juni 2006 et innbyggertall på 11 239.
(fakta fra wikipedia)

Foruten å være på verdansarvslisten, og derfor unik i seg selv,
har denne byen en stor hemmelighet for oss som rett og slett
elsker julen =)
Jeg husker enda denne opplevelsen som et av de 
magiske øyeblikkene i livet mitt.
En varm sommerdag gikk jeg over dørterskelen til det som
utfor så ut som en hvilken som helst vanlig butikk i
denne gamle, spesielle byen,
men som åpenbarte seg som et skattekammer av julepynt
og tilbehør av fineste sort.


 Disse bildene er hentet fra nettet og klarer nesten å vise hvor spesiell atmosfære det var der inne.  
Dette var tider før digitalkamera og mobiltelefoner,
så mine egne minner derfra er juletrepynten.
Jeg valgte etter mye frem og tilbake de håndmalte
trefigurene som skulle bli utgangspunktet for mine
juletre i fremtiden.

Siden verden har utvikle seg siden den gang,
kom jeg på å søke på nettet for å se om også denne
butikken hadde fått seg webshop.
Å jo da =) Selvfølgelig hadde de det.



Selv om litt av magien forsvant ved denne oppdagelsen,
var det jo artig å se de samme trefigurene til 
salgs enda, bare litt andre farger.
Like dyre er de som den gangen da jeg skrapte sammen det jeg
kunne av en slunken reisekasse for å sikre meg 
noen spesielle minner.

Hvis du ikke er møkk lei alt som har med julen
og dens magi - kos deg med alt som finnes

Etter dette valget ble juletrepynten min litt uvanlig 
også i min videre samling.
Det kjøpes der jeg ser noe litt spesielt =)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar