24. feb. 2012

Blomstenes hemmelige språk

Som tittelen på denne boken handler mye av historien
om blomstenes hemmelige språk. For oss som er glad i blomster
er denne boken et fantastisk eventyr, 
og en herlig påminnelse fra den tiden da blomstene
var en måte å kunne uttrykke følelser på.

Jeg måtte bare google litt om dette temaet etter
å ha blitt helt bergtatt av den fine historien. 

Her er noe av det jeg fant interessant;

Språket av blomster, noen ganger kalt floriography,
 var en viktoriansk-era kommunikasjonsmidler der ulike blomster 
 og blomsteroppsatser ble brukt til å sende kodede meldinger,
 slik at enkeltpersoner til å uttrykke følelser
  som ellers ikke kunne bli lest opp.

Nyansene i språket er for det meste glemt, 
 men røde roser antyder likevel lidenskapelig
 romantisk kjærlighet.
 Rosa roser en mindre hengivenhet.
 Hvite roser står for dyd og kyskhet.
 Gule roser står for vennskap eller hengivenhet
(det fant jeg, mens i boken står gule roser for
sjalusi og utroskap)
 Solsikker kan indikere enten hovmod eller respekt - 
 de var favoritt blomsten av St. Julie Billiart 
 på grunn av dette
 Gerbera (tusenfryd) betyr uskyld eller renhet
 Iris, blir oppkalt etter gudenes budbringer i 
 gresk mytologi, representerer fortsatt sendingen
 av en melding.  
En Anemone betyr bortfall av håp. 
 En stemorsblomst tilkjennegir tenkte,  
en påskelilje hensyn, 
 og en strand av eføy troskap.

Synes du som meg at det var kjekt å friske opp 
dette hemmelige språket,
kan du finne mye på nettet
feks. her eller her
Trykker du denne linken
kan du bla i en herlig bok

Men boken jeg anbefaler,
 starter med følgende sitat;

"Mose er valgt som sinnbilde på en mors kjærlighet,
for i likhet med slik kjærlighet,
gleder den hjertet både når motgangens vinter rammer oss
og når sommerens venner har forlatt oss."
- Blomstenes offergave,Henrrietta Dumont


Vanessa Diffenbauch 
 The Language of Flowers

KOS DEG!!!
 
 

2 kommentarer:

  1. Oi, denne boka må jo bli et must for oss blomster-elskere :)

    SvarSlett
  2. Åååå som jeg gleder meg til å lese denne:)
    Den ligger klar..skal bare bli ferdig med Glassrommet først:)
    Tenk at blomstene en gang har hatt sitt språk...herlig:)
    Ønsker deg god helg:)

    SvarSlett